Teatru radiofonic național modern

Ascult cu plăcere radio acasă, în mașină, câteodată și în transportul în comun. Ascult cu precădere Radio România Cultural sau Radio România Muzical. Îmi plac piesele de teatru radiofonic. 

Am și lucrat câțiva ani buni în radio și poate tocmai de aceea sunt uimit de noile 'idei' în ceea ce privește punerea în 'scenă' a unor piese de teatru radiofonic din punct de vedere tehnic. Și ma refer aici la stereofonie. În acest moment ascult la căști o piesă cu tematică de Crăciun, ceva cu prunc, Isus, irozi, etc. Din păcate nu pot urmări textul, ce să mai vorbesc de a 'intra' în spiritul piesei, să fiu transportat 'acolo'. Și asta din cauza că cineva a avut ideea nefericită de a pune sunetul ba pe canalul din stânga, ba pe dreapta, ba în centru. Mi-a zăpăcit creierii fără niciun rost, se mișcă personajele când pe stânga, când pe dreapta fără nicio noimă. Absolut gratuit și fără niciun efect artistic, doar unul distractiv-distructiv. 

Și nu este prima dată când aud o astfel de piesă de teatru pusă modern 'în undă'. Odată eram la volan și efectul a fost asemănător: s-au plimbat vocile din portiera stânga în cea dreapta timp de o ora cât a durat piesa. Nimic nu am înțeles. Aș caracteriza rezultatul ca și cum ar fi fost dată piesa la final pe mâna unui imberb care s-a jucat aiurea la butonul balans. Sau ai fi avut o bandă stereo pe care a mototolit-o aiurea magnetofonul și se aude ba un canal, ba altul, ba amândouă. 

Și asta îmi aduce aminte de o poveste de la Radio Nova 22 a anilor 90. Adi Popescu mi-a spus că atunci când s-a întors din Japonia, de cum a aterizat la București a căutat să asculte ce se difuzează pe frecventele radioului al cărui fondator era. Și nu mică i-a fost mirarea când a auzit o emisiune a lui DJ Vasile care făcea un experiment: pe un canal (stânga) pusese o piesă, pe celălalt canal (dreapta) o altă piesă. Astfel ascultătorii cu receptoare stereo cu balans aveau puterea de a alege ce doresc să asculte în acel moment pe Radio Nova 22: piesa de pe stânga sau pe cea de pe dreapta. În schimb, cine nu avea un aparat de radio stereo sau posibilitatea de balans... asculta un mix de zile mari. Cam ca anumite piese de teatru produse în zilele noastre, după două zeci de ani, de radioul național.

Hai ca s-a terminat. Iată caseta tehnică, oare cine a fost responsabil cu balansul? 

Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Cezarina Udrescu. 
Regia de studio: Violeta Berbiuc. 
Regia muzicală: Stelică Muscalu. 
Regia tehnică: ing. Luiza Mateescu. 

Înregistrare din anul 2006 (decembrie).
Categorie: