Bun simt si copyright in online

Bun simt si copyright in online
Daca scrii si nu pui o fotografie expresiva, n-ai facut nimic. Daca esti inspirat in fotografii si le pui una langa alta in albume interminabile iar nu ai facut nimic. Reteta de succes este un text bun insotit de o imagine interesanta, captivanta. Sau invers. Ideal ar fi ca amanadoua sa fie ale tale.
Dar daca tu nu esti un bun fotograf?
Atunci trebuie sa folosesti o imagine surprinsa de altcineva. Si asa pasesti pe taramul dezbaterilor asupra drepturilor de autor.

Nici nu vreau sa ma uit la ce spune legea in acest sens. Bunul simt ar trebui sa functioneze de la sine.
In acceptiunea mea acesta se manifesta astfel: daca cineva a facut o fotografie si a publicat-o in spatiul public online, el a facut-o cu un scop: de a o arata lumii, de a spune uite ce am vazut eu, uite ce pot eu sa fac, veniti si vedeti, ba chiar veniti si luati.
Daca nu vroiam sa vedeti o tineam doar pentru mine si prietenii mei. Adica tu, necunoscutule, nu ai fi avut acces la ea. Luati pentru ca numai astfel o sa afle si altii despre mine, despre ce am facut eu.
Daca vroiam doar sa vedeti dar sa nu luati, as fi pus un gard sau o eticheta ca sa intelegeti asta: sunt prea cunoscut, nu mai am nevoie de promovare, platiti daca vreti sa luati ce am facut eu.
Cu alte cuvinte este un schimb de tipul cerere-oferta care trebuie respectat. Un artist ca sa fie cunoscut mai intai trebuie sa se promoveze. Pentru asta este important ca atunci cand ii folosesti munca sa il mentionezi ca si autor. Daca iei si 'uiti' sa il mentionezi, nu ai respectat nici bunul simt, nici schimbul: cerere-oferta, se numeste ca ai furat de la el.
Apoi, daca el te anunta ca nu vrea ca tu sa mai iei de la el, chiar si daca il mentionezi, iarasi trebuie sa ii respecti dorinta.

In concluzie, un mini ghid de bun simt in online ar arata astfel:
  1. Vedeti ceva care va place, uitati-va dupa autor si asigurati-va ca nu spune sa nu luati. Ar fi fost jenant pentru el sa spuna: Luati, copiati, va rog!
  2. Folositi ceea ce ati luat indicand sursa si autorul (acesta este schimbul de care vorbeam mai sus).
  3. Daca faceti bani (si) de pe urma lui, trebuie sa anuntati autorul si sa impartiti castigul.
  4. Daca autorul va cere sa renuntati in a mai folosi ceea ce ii apartine, va trebui sa va conformati imediat. Simplu!
Pe baza principiilor de mai sus m-am gandit sa-mi ilustrez articolele cu imagini gasite pe Hashgram. Drepturile de autor apartin in totalitate utilizatorilor care au facut fotografiile. Va fi o situatie win-win. La polul opus este aceasta poveste, in care cunoscuta companie Mango vindea tricouri cu o imagine 'luata' de pe Instagram. Niiice!

Imaginea de la @cucinadigitale.